2. Melayu ialah mereka yang bercakap bahasa Melayu. Namun, mereka yang lebih banyak menggunakan bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian masih dikira Melayu. #YTJT
3. Seseorang boleh masuk Melayu jika memeluk agama Islam. Cina mualaf dan India Muslim boleh dikira sebagai Melayu. Walau bagaimanapun, mereka jarang menerima manfaat seperti Melayu lain.
4. Seseorang boleh "keluar" Melayu jika murtad. Ia amat janggal untuk mengikat bangsa seseorang kepada agamanya, memandangkan mereka yang berbangsa Arab, bangsa "Islam," mempunyai penganut agama lain.
5. Melayu ialah mereka yang mengamalkan adat Melayu. Apakah dia adat Melayu? Rasuah? Hasad dengki? Eh? Tanya saja.
6. Melayu Indonesia dan Melayu negara lain tidak dikira sebagai orang Melayu menurut Perlembagaan Persekutuan.
7. Muslim adalah prasyarat untuk menjadi Melayu. Adakah seorang Muslim perlu memeluk Islam sahaja? Bagaimana pula dari segi pengamalan agama? Kalau begitu, kelompongan ini boleh disalah gunakan.
8. Definisi Melayu tidak menyentuh aspek sejarah dan asal usul etnik, menjadikan ia sukar untuk menentukan siapa yang benar-benar layak dianggap Melayu.
9. Proses pengesahan status Melayu tidak telus, yang boleh mengakibatkan diskriminasi atau ketidakadilan terhadap individu yang berhak¹.
10. Definisi Melayu terkini mengakibatkan ramai individu yang berbangsa Melayu dalam sejarah Melayu, dikira bukan Melayu pada masa ini. Tapi bukan main mahu bangga dengan sejarah berkenaan.
11. Kehilangan identiti bangsa asal apabila "masuk" Melayu.
12. Agensi yang berbeza boleh menggunakan kriteria yang berbeza untuk menentukan status Bumiputera, mewujudkan kekeliruan dan ketidakkonsistenan.
13. Individu berketurunan campuran mungkin sukar untuk menentukan status mereka, mengakibatkan ketidakadilan.
14. Orang Peranakan/Baba Nyonya tidak semua diiktiraf sebagai Bumiputera.
15. Perbezaan definisi Melayu/Bumiputera mengikut negeri.
16. Orang Cina Malaya tidak boleh "masuk" Bumiputera seperti orang Cina Sabah.
17. Bumiputera dianggap "orang asli" tetapi seseorang itu boleh "masuk" Melayu dan Bumiputera.
Tambahan: Kekurangan Tindakan Afirmatif Berdasarkan Bangsa
1. Peluang untuk penyalahgunaan kuasa dalam pengagihan manfaat kepada pihak tertentu.
2. Individu yang kaya mungkin mengeksploitasi dasar untuk mendapatkan faedah, menjejaskan hasratnya untuk membantu kumpulan terpinggir.
3. Ahli politik boleh menggunakan dasar itu untuk meraih undi atau sokongan, yang membawa kepada janji yang tidak ditunaikan.
4. Dasar ini mungkin memberi manfaat yang tidak seimbang kepada golongan elit kecil dalam masyarakat Bumiputera, melebarkan jurang antara mereka dan penduduk yang lebih luas.
5. Tumpuan sempit kepada kaum boleh mengabaikan keperluan individu yang kurang bernasib baik dari segi ekonomi tanpa mengira latar belakang etnik mereka.
6. Penyelidikan yang tidak mencukupi terhadap hasil jangka panjang inisiatif tindakan afirmatif boleh mengakibatkan amalan yang tidak dicabar yang tidak mencapai matlamat yang dimaksudkan.
7. Individu yang mendapat manfaat daripada tindakan afirmatif mungkin menghadapi stigma sosial, yang membawa kepada keraguan tentang keupayaan dan kelayakan mereka.
8. Individu yang mempersoalkan atau mengkritik dasar itu mungkin menghadapi tindak balas, tidak menggalakkan dialog terbuka tentang pembaharuan yang diperlukan.
9. Sumber boleh diperuntukkan berdasarkan kaum tanpa menilai keperluan sebenar individu dengan secukupnya, yang membawa kepada sokongan yang tidak berkesan.
No comments:
Post a Comment