Wednesday, 9 October 2024

HUJAH MENENTANG PENARIKAN SUBSIDI PENDIDIKAN ORANG KAYA

Topik subsidi pendidikan yang dinikmati oleh golongan berpendapatan tinggi kini menjadi perbincangan hangat, terutamanya selepas disentuh oleh Perdana Menteri yang juga memegang jawatan Menteri Kewangan. Terdapat spekulasi bahawa isu ini akan disentuh dalam pembentangan Belanjawan 2025 nanti, dengan kemungkinan rombakan atau pensasaran semula subsidi pendidikan yang dinikmati oleh golongan kaya. Namun, langkah menarik subsidi pendidikan daripada golongan ini boleh mendatangkan kesan yang mendalam, bukan hanya kepada sistem pendidikan negara tetapi juga kepada keseluruhan struktur sosial dan ekonomi negara.

Pendidikan, seperti kesihatan, merupakan sektor penting dalam pembangunan negara. Pelaburan dalam sektor ini adalah pelaburan untuk masa hadapan negara. Subsidi pendidikan berbeza dengan subsidi bahan api kerana ia tidak hanya memberikan manfaat sementara, tetapi mempunyai impak jangka panjang kepada ekonomi dan kesejahteraan sosial. Pendidikan melahirkan tenaga kerja yang berkemahiran tinggi, inovatif, dan dapat menyumbang kembali kepada masyarakat dan negara. Oleh itu, penarikan subsidi pendidikan, terutamanya untuk golongan kaya, boleh menjejaskan kesinambungan pembangunan modal insan negara.

Tidak dinafikan bahawa subsidi bahan api sering kali lebih banyak dinikmati oleh golongan berpendapatan tinggi, kerana mereka cenderung memiliki lebih banyak kenderaan dan menggunakan lebih banyak bahan api. Justeru, menyasarkan subsidi bahan api lebih masuk akal kerana ia tidak memberikan pulangan sosial yang setimpal dengan kos yang ditanggung. Sebaliknya, subsidi pendidikan, meskipun dinikmati oleh golongan kaya, tetap membawa kesan positif kepada pembangunan negara.

Salah satu alasan yang sering dikemukakan untuk menjustifikasikan penarikan subsidi pendidikan adalah kekurangan dana. Namun, jika kita perhalusi, isu sebenar bukanlah kekurangan dana, tetapi pengurusan dana yang tidak cekap dan dasar kewangan yang tidak strategik. Banyak laporan mengenai perbelanjaan tidak berhemah oleh pihak kerajaan seperti kos majlis-majlis rasmi yang tidak perlu, atau pengubahsuaian kediaman pemimpin negara. Dana ini sepatutnya boleh dialihkan untuk menampung subsidi pendidikan bagi memastikan sistem pendidikan negara tidak terjejas.

Selain itu, kerajaan juga masih tidak mengeksploitasi peluang untuk meningkatkan pendapatan negara, terutamanya melalui dasar percukaian yang lebih adil dan progresif. Golongan kaya sering mendapat pengecualian cukai yang besar, dan ini merupakan salah satu sebab utama mengapa kerajaan terpaksa mempertimbangkan langkah seperti menarik subsidi pendidikan. Sebaliknya, jika golongan ini dikenakan cukai yang sewajarnya, mereka boleh terus menikmati pendidikan percuma atau murah tanpa perlu menarik subsidi mereka. Dengan ini, keadilan dalam pengagihan kekayaan dapat dicapai.

Penarikan subsidi pendidikan daripada golongan kaya berpotensi mewujudkan pemisahan kelas yang lebih ketara dalam sistem pendidikan negara. Golongan kaya mungkin akan memilih untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah atau universiti swasta yang lebih mahal, meninggalkan institusi awam yang didominasi oleh golongan berpendapatan rendah dan pertengahan. Ini akan mengakibatkan stratifikasi sosial yang lebih jelas, dan mengurangkan integrasi sosial dalam kalangan pelajar dari latar belakang yang berbeza.

Tambahan pula, golongan kaya yang terkesan mungkin akan menuntut pengecualian cukai, kerana mereka merasakan mereka tidak mendapat manfaat yang setara daripada pembayaran cukai mereka. Jika ini berlaku, ia akan merugikan negara kerana kebanyakan pendapatan negara datang daripada cukai yang dibayar oleh golongan ini. Tanpa sumbangan mereka, perbelanjaan negara untuk sektor-sektor penting seperti pendidikan dan kesihatan akan terjejas, sekaligus menjejaskan kesejahteraan golongan berpendapatan rendah dan pertengahan yang amat bergantung kepada subsidi ini.

Sebagai alternatif kepada penarikan subsidi, kerajaan harus mempertimbangkan untuk mengenakan kadar cukai yang lebih tinggi terhadap golongan kaya. Ini bukan sahaja akan meningkatkan pendapatan negara, tetapi juga boleh digunakan untuk mengekalkan subsidi pendidikan bagi semua lapisan masyarakat. Dengan cara ini, keadilan dalam akses kepada pendidikan dapat dipertahankan, kerana golongan kaya sebenarnya sudah “membayar” kos pendidikan mereka melalui cukai. Malah, jika dilaksanakan dengan baik, sistem percukaian yang progresif ini boleh membuka jalan kepada pendidikan percuma sehingga ke peringkat pengajian tinggi, satu langkah yang akan memberikan manfaat jangka panjang kepada negara.

Isu subsidi pendidikan yang dinikmati oleh golongan kaya bukanlah masalah yang mudah diselesaikan dengan hanya menarik balik subsidi. Kerajaan perlu melihat kepada pengurusan kewangan negara yang lebih cekap dan dasar percukaian yang lebih adil. Subsidi pendidikan tidak boleh disamakan dengan subsidi lain seperti bahan api, kerana impaknya jauh lebih besar dan berkekalan. Daripada menimbulkan pemisahan kelas dalam pendidikan, langkah-langkah lebih holistik seperti reformasi cukai boleh memastikan bahawa pendidikan terus menjadi alat mobiliti sosial dan ekonomi yang kuat, serta menjamin masa hadapan yang lebih cerah untuk semua rakyat Malaysia.

Di kesempatan ini juga aku ingin menegur segelintir pihak yang cetek akal dan mempunyai pemikiran hitam putih dengan menganggap golongan yang anti terhadap penarikan subsidi pendidikan dan kesihatan buat golongan kaya ini sebagai "pembela" orang kaya. Hanya disebabkan seseorang itu tidak bersetuju dengan pendekatan tersebut, tak bermakna mereka mahu bela orang kaya. Mereka juga inginkan keadilan dan kebanyakan antara mereka masih memperjuangkan sistem percukaian yang lebih progresif bagi menampung subsidi semua pihak tanpa mengira kelas. Hal ini berbeza dengan golongan yang kononnya anti-mahakaya, namun memberikan pengecualian cukai (bukan pengurangan cukai) buat golongan mahakaya. Itu belum pula cerita pasal subsidi kenderaan elektrik (EV) yang hanya mampu dibeli oleh golongan kaya. 

Tidak cukup dengan penarikan subsidi, kini ada yang mengusulkan penapisan kemasukan pelajar mengikut status sosioekonomi ibu bapa pula. Dalam usaha menegakkan keadilan sosial, kita tidak boleh menggantikan satu bentuk ketidakadilan dengan ketidakadilan yang lain. Idea ini juga tidak praktikal kerana akan penuh dengan karenah birokrasi dan menelan kos yang mahatinggi—kos yang sebenarnya boleh digunakan untuk mendanai pendidikan tinggi percuma. Solusi kepada segala permasalahan semasa dalam ekosistem pendidikan tinggi negara adalah dengan membina lebih banyak universiti dan menawarkan pendidikan tinggi secara percuma, bukannya mengehadkan akses universiti awam kepada orang awam, tanpa mengira latar belakang kaum dan sosioekonomi.

No comments:

Post a Comment

KENAPA PRODUK BOIKOT MASIH DIIKTIRAF HALAL?

Kita hidup dalam dunia di mana syarikat multinasional mengaut untung berbilion-bilion, sambil menindas rakyat dan menyokong rejim penjenayah...