2. Hujah bahawa PLKN perlu untuk membina jati diri dan disiplin anak muda menunjukkan bahawa sistem pendidikan sedia ada gagal untuk memenuhi fungsi ini. Daripada menghidupkan semula PLKN, pembaharuan yang lebih mendalam dan menyeluruh dalam sistem pendidikan perlu diberi keutamaan. Sekolah-sekolah dan institusi pendidikan harus dibangunkan sebagai platform utama untuk memupuk semangat patriotisme, disiplin, dan nilai-nilai murni, bukannya bergantung kepada program singkat seperti PLKN.
3. Menjadikan PLKN sebagai program wajib mencabul hak kebebasan individu untuk memilih jalur hidup mereka sendiri. Individu sepatutnya mempunyai hak untuk memilih sama ada mahu mengikuti program latihan seperti PLKN berdasarkan minat dan kecenderungan masing-masing, bukan melalui paksaan. Pemaksaan ini boleh menyebabkan kebencian dan ketidakselesaan dalam kalangan peserta, sekali gus menjejaskan keberkesanan program.
4. Program yang bersifat wajib boleh membawa kepada ‘disengagement’ atau kelesuan dalam kalangan peserta yang dipaksa mengikuti program ini. Peserta mungkin hanya memenuhi syarat tanpa motivasi sebenar untuk terlibat secara aktif. Program berbentuk sukarela terbukti lebih berkesan kerana peserta yang memilih untuk menyertainya adalah mereka yang mempunyai minat dan komitmen sebenar, menghasilkan impak yang lebih besar terhadap pembangunan diri.
5. Sejarah pelaksanaan PLKN menunjukkan terdapat risiko penyalahgunaan kuasa dan ketirisan dalam pengurusan program. Terdapat laporan mengenai tender kontrak yang tidak telus serta kemungkinan wujudnya amalan kronisme dalam pelantikan pembekal atau tenaga pengajar. Menghidupkan semula program ini mungkin membuka ruang untuk korupsi, sekali gus menyebabkan dana awam dibazirkan tanpa memberi pulangan yang setimpal kepada negara.
6. Salah satu kelemahan terbesar PLKN adalah kesukaran untuk mengukur kejayaannya secara objektif. Walaupun program ini bertujuan untuk memupuk disiplin dan patriotisme, tidak ada petunjuk jelas yang dapat menunjukkan bahawa ia berjaya mencapai matlamat tersebut. Jika impak program tidak dapat diukur secara efektif, ia menimbulkan persoalan sama ada pelaburan besar dalam PLKN benar-benar berbaloi.
7. Malaysia mempunyai pelbagai program kesukarelawanan dan khidmat masyarakat yang boleh dijadikan alternatif kepada PLKN. Program seperti Rakan Muda, RELA, dan aktiviti sukarelawan dalam komuniti boleh memainkan peranan dalam membina nilai-nilai murni dan jati diri dalam kalangan belia. Program sukarela ini tidak memerlukan perbelanjaan besar, dan pada masa yang sama, boleh memberikan impak yang lebih positif kerana peserta melibatkan diri dengan penuh keikhlasan.
8. PLKN boleh menjadi penghalang kepada pelajar yang merancang untuk melanjutkan pelajaran atau memulakan kerjaya mereka lebih awal. Dalam dunia yang semakin kompetitif, para pelajar memerlukan masa untuk memfokuskan kepada pencapaian akademik dan pembangunan profesional. Memaksa mereka mengikuti program ini akan menyebabkan penangguhan dalam perjalanan akademik dan kerjaya mereka, yang mungkin merugikan jangka panjang.
9. Dengan kadar pengangguran belia yang tinggi, Malaysia memerlukan program latihan yang fokus kepada kemahiran yang relevan dengan pasaran kerja. PLKN tidak memberikan penyelesaian jangka panjang kepada masalah kemahiran dan pekerjaan. Sebaliknya, kerajaan boleh melabur dalam program latihan teknikal dan vokasional (TVET) yang lebih mendalam, sesuai dengan keperluan industri.
10. Salah satu matlamat PLKN adalah untuk memupuk perpaduan nasional, tetapi realitinya, masalah perpaduan tidak boleh diselesaikan hanya dengan memaksa belia berinteraksi selama beberapa bulan. Malaysia memerlukan pendekatan yang lebih holistik dan berterusan dalam membina hubungan etnik dan perpaduan sosial. Program dialog antara kaum, reformasi pendidikan yang inklusif, dan penglibatan komuniti jangka panjang lebih sesuai untuk menangani isu-isu yang berkaitan dengan perpaduan nasional.
No comments:
Post a Comment