1. Pelajar tidak dibenarkan mengambil lebih daripada satu kursus bagi setiap domain citra (contohnya, C1) untuk memastikan semua pelajar mempunyai peluang yang sama untuk mengakses kursus. Ini mengelakkan situasi di mana beberapa pelajar cenderung 'memborong' kursus dalam satu domain, menyebabkan pelajar lain tidak mempunyai pilihan yang cukup dalam domain yang sama.
2. Daripada membuka pendaftaran pada tengah malam, adalah lebih baik untuk memulakan pendaftaran pada waktu pagi. Membuka pendaftaran pada waktu pagi memberikan akses yang lebih adil kepada semua pelajar, terutamanya mereka yang mungkin mempunyai masalah kesihatan, tanggungjawab keluarga, atau kekangan waktu yang menyukarkan mereka berjaga sehingga tengah malam.
3. Semua kursus perlu dibuka secara serentak pada waktu pendaftaran. Dengan membuka semua kursus serentak, pelajar mempunyai peluang yang sama untuk memilih kursus yang diingini tanpa dibatasi oleh masa. Jika kursus dibuka secara berperingkat, ia boleh menyebabkan kekeliruan dan ketidakadilan, terutamanya apabila kursus popular cepat penuh sebelum pelajar lain mempunyai peluang mendaftar.
4. Memudahkan proses pendaftaran manual dengan mengambil contoh proses perakuan permohonan zakat. Pelajar yang hendak mendaftar sesuatu kursus secara manual boleh memilih kursus yang dikehendaki dan e-mel untuk memohon kelulusan akan dihantar kepada pensyarah tersebut secara automatik.
5. Memberikan keutamaan pendaftaran kepada pelajar senior adalah penting untuk memastikan mereka dapat menyelesaikan pengajian mereka tepat pada masanya. Pelajar senior biasanya berada di tahun akhir pengajian dan keperluan untuk menyelesaikan kursus-kursus penting dalam tempoh masa yang ditetapkan adalah lebih mendesak. Keutamaan kepada mereka mengurangkan risiko mereka terpaksa melanjutkan pengajian hanya kerana kursus yang mereka perlukan penuh.
6. Memastikan kapasiti kursus mencukupi untuk menampung semua pelajar adalah kunci untuk mengelakkan pelajar terpaksa mengambil kursus alternatif yang tidak mereka minati. Universiti boleh mempertimbangkan untuk menambah lebih banyak set untuk kursus yang popular atau menawarkan kursus tambahan jika permintaan tinggi.
7. Membuka pra-pendaftaran bagi pelajar untuk memilih kursus yang mereka minati dapat membantu universiti menganggarkan permintaan untuk setiap kursus. Dengan maklumat ini, universiti dapat membuat keputusan lebih baik mengenai jumlah set yang perlu ditawarkan serta mencari tenaga pengajar tambahan.
8. Menerapkan pendaftaran berdasarkan tahun pengajian (contohnya, seminggu untuk pelajar tahun akhir, seminggu untuk pelajar tahun kedua, dan seminggu untuk pelajar baru) dapat mengurangkan tekanan pada sistem pendaftaran. Ini juga membolehkan universiti menyesuaikan jumlah tempat dan sumber yang diperlukan untuk setiap kelompok pelajar. Ini juga membolehkan pelajar dalam setiap tahun pengajian untuk memilih kursus dengan lebih tenang dan tanpa tekanan.
9. Memperkenalkan sistem senarai menunggu automatik yang membolehkan pelajar yang menarik diri daripada kursus digantikan oleh pelajar lain yang sedang menunggu. Pelajar akan menerima pemberitahuan segera jika mereka mendapat tempat, mengurangkan tempoh menunggu dan ketidakpastian.
10. Menyediakan fitur yang membolehkan pelajar menukar kursus tanpa perlu menggugurkan kursus sedia ada. Ini memberi fleksibiliti kepada pelajar untuk membuat keputusan yang lebih baik tanpa risiko kehilangan tempat dalam kursus lain. Banyak pelajar bimbang untuk menukar kursus kerana takut kehilangan tempat dalam kursus yang sedang diduduki.
11. Memastikan pendaftaran dibuka sebelum pelajar kembali ke kampus dapat membantu mengelakkan isu akses internet semasa pendaftaran. Banyak pelajar menghadapi isu akses internet apabila berada di kampus, terutamanya pada awal semester apabila ramai pelajar sedang menggunakan rangkaian kampus secara serentak. Pelajar yang berada di rumah atau tempat dengan sambungan internet yang lebih stabil akan dapat mendaftar tanpa tekanan atau kebimbangan tentang kualiti rangkaian.
12. Membuka pendaftaran mengikut domain tertentu pada hari-hari tertentu (contohnya, domain C1 pada Isnin, C2 pada hari lain) dapat membantu dalam pengurusan aliran pendaftaran dan mengurangkan kesesakan pada sistem.
13. Menyediakan maklumat lengkap dan jelas tentang setiap kursus, termasuk silibus, pensyarah, dan keperluan pendaftaran, supaya pelajar dapat membuat keputusan yang lebih berinformasi. Ini mengelakkan kekecewaan selepas mendaftar apabila pelajar mendapati kursus tersebut tidak memenuhi jangkaan mereka.
14. Menyediakan sesi soal jawab atau sokongan untuk membantu pelajar dengan pertanyaan mengenai pendaftaran dan pilihan kursus.
15. Sokongan buat pelajar yang masih tidak dapat mendaftar sebarang kursus citra setelah proses pendaftaran manual tamat.
16. Menjadikan kursus citra kursus elektif.
No comments:
Post a Comment